rabarber kaka

Härromdagen tog jag och hämtade in lite rabarber från landet.



ca 2 kg blev det som jag frös in(så det inte skulle hinna bli dåligt).
Jag har funderat på om jag "bara" skulle göra en vanlig rabarberpaj. Men så såg jag att min kompis Evelina hade lagt upp ett recept som verkar smarrigt :) ( Hoppas det är OK att jag lägger upp receptet här, Evi? Säg till annars)

Rabarber kaka

2 ägg
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
200-400 g rabarber
50 g smör
ca 1 dl pärlsocker

Gör så här:


Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst.
Vänd ner mjölet.
Smörj & bröa en form, ca 22 cm i diameter.
Häll i smeten.
Skala och skär rabarbern i små bitar & lägg ovanpå smeten.
Hyvla över kylskåpskallt smör direkt från paketet.
Strö över pärlsocker.
Grädda ca 35-40 min.
Servera ev med vispad grädde eller glass.


Så det ska jag nog ta och prova på någon dag :)

Kommentarer
Postat av: Emeli - Mamma till Nathalie

Verkar smarrigt med rabarberkaka :)



Ja det är alltid kul när man hittar något.



Vi trivs jättebra. Det är så skönt att Nathalie har eget rum, så hon har sina grejer samlade i sitt rum.

2011-06-05 @ 14:32:40 / URL: http://emeliochnathalie.blogg.se/
Postat av: Fröken M

Va kul ! Då hoppas jag ni ska gilla saften :)

Rabarber kaka är riktigt somrigt och jag tror jag ska försöka mig på en egen paj här nån dag :) kram

2011-06-05 @ 16:38:51 / URL: http://frokenmela.se
Postat av: Sandra, Colins mamma

Vad gott med rabarber, ska testa baka den kakan någon gång. Fin design du gjort. Kram

2011-06-06 @ 04:26:02 / URL: http://sandrahupdate.blogg.se/
Postat av: Sandra, Colins mamma

Testade att göra den här kakan idag. Colins kusin tyckte att den var så god så hon tog med den hem. Den lär du testa.

2011-06-08 @ 20:58:37 / URL: http://sandrahupdate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Mina tävlingar:



Avslutas 29 juli
Samarbetspartners: