vecka 15

Nu var det riktigt längesen jag skrev här, men jag har inte haft tid... Natten mellan lördag och söndag sov jag hemma hos mamma och co. Jag är ju liiite mörkrädd och han skulle jobba natt så då blev det den lösningen...



Visst har magen vuxit på bara en vecka??


I magen:

Huden är så tunn och genomskinlig att blodkärlen under syns. Håret fortsätter att växa och om bebisen kommer att få mörkt hår så börjar hårsäckarna att producera hårpigment. Fostrets öron är nästan på rätt plats men de sitter fortfarande lite lågt.

Fostret börjar lagra kalcium för att ben och märg i skelettet ska fortsätta att utvecklas. Muskler utvecklas och fostret kan knyta nävarna. Fostrets hicka kan kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter. 

Graviditetskalender vecka 15

 vikt.JPG langd.JPG

 70 gram

 12,5 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

Eftersom fostret lagras kalcium under den här perioden kan du bli sugen på mjölk. Ditt hjärta har växt och ökat kapaciteten med 20 procent för att klara av att förse fostret med syre. Kapaciteten kommer gradvis att öka under resten av graviditeten. Den totala kapacitetsökningen kommer att ligga på 30 - 50 procent i slutet av graviditeten.

Du kan känna humörsvängningar - humöret åker berg- och dalbana. Du kan också bli tankspridd. Många gravida blir svartsjuka och drömmer starka livliga drömmar.

Se till att du använder lössittande kläder.

Partner:

Det är viktigt att komma ihåg att kvinnans psyke påverkas mer och mer av hormonerna. Hon kan vara jätteglad och uppåt den ena sekunden för att stortjuta i den andra. Det är oftast du som kommer i skottgluggen för hennes humörsvängningar och irritationer. Det är lätt hänt att du börjar tvivla på om det här med barn var en sån bra idé egentligen. Det är helt normala känslor. Försök att vara tålmodig och förstående. Låt det inte gå prestige i diskussioner och tänk på att hennes humör är helt normalt för en gravid kvinna.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh! Vad härligt. =) Jag blir så glad av graviditeter. Vet inte vad som hänt med mig.. Förut tyckte jag bara att det var jobbigt. haha

Vad fort magen växer. Säker på att det bara är v. 15? ;)

2008-10-27 @ 14:51:16 / URL: http://saani.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Mina tävlingar:



Avslutas 29 juli
Samarbetspartners: