Om att säga till andras barn.

Igår på jobbet kom vi att börja prata om det här med att säga till andras barn.Vissa föräldrar bryr sig inte alls om vad barnen gör, dom får klättra på jordpåsarna utanför kassan, dom får åka runt på en sparkcykel(även utanför kassan fast dom inte betalat), ta lösgodis och stoppa i munnen m.m m.m
Men när får man som utomstående säga till?
Jag tycker inte alls om att säga till andras barn! Jag tycker att det är upp till föräldrarna, alla uppfostrar vi ju olika och jag vill inte komma och inkränka på deras sätt.
Men barn som jag känner på något sätt(eller om jag känner föräldrarna) säger jag till om dom gör något dumt.

Jag har ett exempel, Robins ena kusiner är "riktiga" huliganer och river ner allt som kommer i deras väg, det spelar ingen roll hur mycket föräldrarna säger till på skarpen. Men om jag eller P säger till så brukar dom lyssna, och jag vet att föräldrarna vill att man säger till. Men det är ju inte alltid man vet det. Vissa föräldrar kanske tar illa upp om man säger till.

Vissa föräldrar kanske inte vill ta en sån diskussion mitt i en affär och skulle uppskatta att någon annan sa till.
På jobbet har vi varit med om alla olika alternativ. Föräldrar som blir arga på dom som säger till deras barn, föräldrar om inte säger någonting och föräldrar som ser tacksamma ut.

Om Robin skulle göra något fel i tex en matbutik så säger jag självklart till, och lyssnar han inte så bär vi ut honom till bilen. Men man kan ju faktiskt missa något också, så om någon annan skulle säga till så skulle inte jag bli arg.

Hur tänker du på sånt här? Både som utomstående och som förälder? Vad tycker du om andra vuxna som säger till ditt barn?


Här är 2 bus ungar♥ på Robins kalas(ser ni att dom har fingret i munnen båda två? Undrar om det var tårtan dom kollade på :D ), men här handlar det om roligt bus, bus som får iallafall Robin att somna ovaggad på kvällen :)

Kommentarer
Postat av: ♥ ♥ Melissas Prinsar ♥ ♥

ja är nog som dig att säga till en kompis barn har ja inga problem me men i en affär skulle ja väl nog inte göra en scen ;)
dock så när vi är på lekland osv så brukar jag JÄMT få säga till äldre barn för föräldrarna skiter i va dom gör och bara sitter å fikar å tjötar å då är de ju barn jag inte känner så de beror lite på situationen

2012-06-16 @ 08:26:44 / URL: http://melissasprinsar.com
Postat av: Syster K

Ja, det är svårt att veta hur man ska göra, därför tror jag på att se hur situationen ser ut och gå på sin magkänsla.

2012-06-16 @ 09:19:06
Postat av: Jenna

Jag har jättesvårt för att bara sitta ner och inte veta exakt vad Viggo gör på tex lekplatsen m.m. just för att det är så många föräldrarna inte bryr sig om vad sina barn gör och då när de gör något "dumt" har de aldrig nån som säger till och det blir jag galen på.
Att barn busar och gör något galet eller dumt har jag inget problem med i sig, det kan Viggo också göra och barn är ju barn men min stora skräck är att vara en av de föräldrarna som inte bryr sig. (Sen kan såklart alla missa något)
Men säger till gör jag väldigt sällan, om det inte är uppenbart mot just oss att nån tex skulle komma och slå eller putta mitt barn.

2012-06-16 @ 09:36:38 / URL: http://onlymama.blogg.se
Postat av: Cissi

Är så svårt, beror mycket på situation! Har nog svårt att säga till andras barn, men ser gärna att andra säger till Emma, om jag missat och det är befogat så klart! :)

2012-06-16 @ 09:40:50 / URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: Lotta, klädtokig småbarnsmamma!

Tycker att man ska hjälpa till där man kan... Så länge man är trevlig tycker jag att man ska säga till när någon gör uppenbara fel! Ibland är det ju till och med en säkerhetsfråga! Men som sagt på ett trevligt sätt och inte skälla! =) Jag skulle uppskatta om min son sas till om han gjorde fel och jag missade det! Jag vill ju att han ska lära sig rätt och fel! Säga till, inte skälla.

Intressant inlägg!!

2012-06-16 @ 09:42:55 / URL: http://www.lillgrodanskrypin.blogg.se
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen

Det är ju jättesvårt sånt där när man inte vet hur föräldrarna tycker. Som med kusinerna där så är det ju självklart att man säger till då man vet att föräldrarna uppskattar att man hjälper till men var går gränsen för folk man inte känner? Jag kan tycka att det är ok om man jobbar i t ex butik och som anställd säger till barn som inte sköter sig i butik, det är ju ändå ens yrkesroll och man hade ju sagt till en ungdom eller vuxen som gjort samma sak :) Men som sagt väldigt svårt!
Jo jag tittade på fotbollen, är egentligen inte intresserad av sport men lite kul att titta när det är EM :)

2012-06-16 @ 10:32:25 / URL: http://fikamed.wordpress.com
Postat av: ♥ En pojkmammas vardag ♥ Livet på torpet

Oj, svår fråga. Jag skulle nog uppskatta om nån annan sa åt mina barn om dom verkligen inte uppför sig. men om det är en "struntsak" och andra lägger sig i så skulle jag nog inte gilla det.

däremot så tar det emot att säga åt andras barn. vet inte varför. Men det känns alltid jobbigt. Hellst om föräldrarna är med, för jag tycker att som förälder måste man kunna säga till på skarpen även om man är i en affär. Här hemma åker ungarna också ut i bilen vid väldigt dåligt uppförande borta.

Tusen TACK för att du "gillat" vårt torparkök idag igen :)

Kram

2012-06-16 @ 10:44:12 / URL: http://www.elinteg.se
Postat av: EN MÖLNBOBOS LIV - MELVINS MAMMA

Jag säger till barn till föräldrar jag känner alt om de är hemma hos oss (ex barnkalas). Jag vill att andra säger till Melvin om de ser att han gör något dumt. Ofta tar det bättre än om jag säger till och sen ser inte jag allt. Dessutom så tycker jag absolut att man måste få säga till om man har andras barn hemma hos sig själv. Givetvis har alla olika regler hemma men är någon hos oss så får de respektera våra regler.

Däremot måste det nog vara riktigt dumma/farliga saker som andra barn skall göra för att jag skall säga till helt okända barn. Eller om de är dumma mot någon annan, då skulle jag såklart säga till.

2012-06-16 @ 10:54:53 / URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/
Postat av: Fanny

Vi ska ut och äta med några vänner ikväll annars blir det nog mest att fixa lite här hemma. Själv då, några speciella helgplaner? :)

2012-06-16 @ 11:17:34 / URL: http://bamboladipezza.blogg.se
Postat av: Jenna

Ja större barn kan man bli riktigt irriterad på haha, men å andra sidan kommer ju våra också bli stora och kanske gör samma sak så jag vill inte vara för hård heller :)

Här regnar det så det blir inte så mycket gjort tror jag, myser med dottern då sonen och sambon är borta över helgen. Ni då?

2012-06-16 @ 12:46:54
Postat av: ♥ Alexandra - mamma till Tove och Lykke ♥

jag säger till andras ungar.. speciellt på gården där alla ungar verkligen är hulliganer och det verkar som det är djungelns lag som gäller. De tycker säkert att jag är en surkärring här ute :P
Nä jag är inte den som är den.. :P
och jag vill att andra säger till mina barn om de gör fel med. Jag är ju inte perfekt och kan ju inte se precis allt. Hur ska barnen veta vad som är rätt och fel om de inte får reda på det?
Dock brukar jag inte skälla på barnen inte mina egna heller.
Jag talar vänligt med dem och berättar vad som är fel och rätt.

2012-06-17 @ 21:36:58 / URL: http://axdal.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Mina tävlingar:



Avslutas 29 juli
Samarbetspartners: