Fläskfilén

Igår provade jag alltså ett nytt recept. Fläskfilé med prosciutto, basilika och parmesan med balsamicovinägrett och rostad potatis (jag hoppade över vinägretten och tog beasås istället)

(ser inte lika gott ut som i recept foldern)

Ingredienser

4 portioner

  • 1 fläskfilé ca 500g
  • 1 dl finriven Zeta Parmigiano Reggiano 22 mån
  • 5-6 skivor Delizie Prosciutto Crudo
  • 1 kruka basilika plockade blad
  • svartpeppar
  • Zeta Olivolja Classico Extra Vergine

Balsamicovinägrett

Rostad potatis

  • 800 g fast potatis
  • 3 msk Zeta Olivolja Classico Extra Vergine
  • salt
  • svartpeppar
  • lite hackad persilja

Så här gör du

Dela potatisarna och blanda med
olivolja, salt och peppar. Lägg på
plåt eller i ugnsfast form. Rosta i
ugn på 220 grader ca 30 minuter.
Strö över persilja innan servering.
Putsa fläskfilén. Rulla den i
riven parmesanost. Lägg ut prosciutton
omlott och lägg på basilikabladen.
Krydda med svartpeppar och lägg på köttet. Rulla ihop. Stek i lite olivolja med
skarvsidan neråt. Bryn runt om
tills den fått fin färg. Stek klart i
ugn på 120 grader till 62 grader
innertemperatur. Låt vila ca
5 minuter innan den skärs upp.
Servera med rostad potatis.
Koka ihop balsamvinägern tills
½ dl återstår. Låt svalna och
blanda med olivolja. Krydda med
salt och peppar. Servera till fläskfilén
och den rostade potatisen.

Tips

Vintips! Melini Chianti, rött vin.
Artnr 12375, 72 kr.

Ja, inte såg det gott ut. Men det var det verkligen. HUR GOTT SOM HELST! Rekommenderar verkligen att du provar. P tog mer mat, han sa också att det var super gott. Smakade som restaurang mat. Det här kommer jag verkligen att göra fler gånger :)


TJING! ♥


Kommentarer
Postat av: Linda Olsson

Då ska jag testa den! :D Tack för tipset ;)



Kram

2010-11-06 @ 09:45:42 / URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Postat av: Sandrah, Colins mami

Det ser verkligen supergott ut! Det måste jag prova någon dag.

2010-11-06 @ 10:15:50 / URL: http://sandrahupdate.blogg.se/
Postat av: micaela-mamma till Måns

sv:man blir ju mer peppad =)=)

2010-11-06 @ 10:59:15 / URL: http://majjssan.blogg.se/
Postat av: Sandra - mamma till Molly

Mumma, detta lät hur gott som helst så nu blev jag hungrig och sugen ;)



svar på din kommentar om Molly kanske blir en blivande konstnär så håller jag inte henne tillbaka. Bara hon får sina verk sålda för HÖGA summor ;) Haha!

2010-11-06 @ 14:45:03 / URL: http://surrovich.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Mina tävlingar:



Avslutas 29 juli
Samarbetspartners: