lussekatter

Jag bakade lussekatter i söndags, jag satt och letade massa recept på internet. Men HUR ska man veta vilken som är godast? Så hittade jag ett recept från Monikas jul som jag provade. Fast jag hade i lite mer saker än vad det stod... :)

deg 1
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst(jag använde den röda)
1 tsk salt
1 msk strösocker
1.25 l vetemjöl
(jag tog också med lite, kanske 1 tsk, krossad kardemumma)

deg 2
1 g saffran, gärna trådsaffran(jag använde vanlig)
1 st sockerbit
125 g smör, rumsvarmt
1.5 dl strösocker
1 st ägg
5 dl vetemjöl, ca
(jag hade även i en burk med kesella)

till pensling och garnering
1 st ägg
russin
eller
50 g smält smör
strösocker

Gör såhär:
1)
(deg 1) Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt. Rör ut jästen i degspadet.
2) Tillsätt socker, salt och mjölet, lite i taget. Arbeta ihop det hela väl till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme


3) (deg 2) Stöt saffranet och sockerbiten i en mortel
4) Rör smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägg och saffran.
5) Blanda de båda degarna och tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta degen riktigt väl.

6)
Forma lussekatter(som ett s med för långa ändar). Tryck dit ett russin vid varje ände och lägg dom efterhand på smord plåt eller plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 20 minuter.

7) Pensla med ägg eller smör, garnera och grädda katterna på 225-250 grader i ca 7-9 minuter. Låt svalna under duk.



I vissa hade jag även i lite mandelmassa



Det blev verkligen hur gott som helst! Dom godaste lussekatterna jag ätit tror jag :) Fast jag kanske är lite partisk eftersom det är första gången jag bakat lussekatter själv ;D


TJING! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Mina tävlingar:



Avslutas 29 juli
Samarbetspartners: