vecka 14


Så här ser min mage ut i vecka 14...

 mina nya mamma byxor...


I magen:

Fostrets hår börjar växa, inklusive ögonbrynen. De tunna fina lanugohåren börjar växa över kroppen för att skydda huden. De kommer fortsätta att växa nästan ända fram till förlossningen. Fostret kan hicka och kroppsdelarna är nu så tydliga att man kan se vilket kön fostret har.


 vikt.JPG langd.JPG

 40 gram

 11-12 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

Grattis, du är nu i den andra trimestern! Tröttheten som du kände i början av graviditeten kan avta och du känner dig piggare igen. En mörk linje som löper över mitten av magen från blygdbenet och uppåt kan börja märkas. Den kallas linea negra och brukar blekna bort när barnet är fött, för att vara helt borta efter något år. Dina vårtgårdar blir mörkare och större.

Många kvinnor kan känna att sexlusten ökar. Det är vanligt mellan den fjärde och den sjunde månaden. Det beror på att mer blod cirkulerar i kroppen och att könsorganet är mer känsligt för stimulans.

Undvik att sola under graviditeten eftersom du lätt kan få pigmentfläckar.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag ar sa glad for din (er) skull! Kul att se bilder ocksa!Kramar fran syrran!

2008-10-20 @ 13:05:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Mina tävlingar:



Avslutas 29 juli
Samarbetspartners: